flag Судова влада України
Єдиний Контакт-центр судової влади України 0-800-501-492

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб з маломобільними групами населення

14 травня 2018, 10:01

Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб з маломобільними групами населення

У разі звернення до Устинівсього районного суду Кіровоградської області осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп відповідальний працівник суду  повинен володіти деякими особливостями у спілкуванні з такими відвідувачами та надати кваліфіковану допомогу у доступі до правосуддя.

Працівник суду який готовий до спілкування з людьми з інвалідністю повинен бути:

- впевненим у собі, але не агресивним;

 - бути ввічливим;

- не виконувати всі прохання підряд, але виконувати деякі;

- зберігати спокій;

- не відштовхувати людей;

 -уважно слухати, ставити питання;

 - не ображати;

- бути уважним та впевненим у своїх силах

Загальні правила професійної етики у спілкуванні з особами з інвалідністю:

  • пам’ятайте, що потрібно звертатися безпосередньо до людини з інвалідністю, а не до особи, яка її супроводжує;
  • не нав’язуйте свою допомогу, пам’ятайте: те, що Вам може здатись «боротьбою» чи подоланням перешкод, для когось може бути гарно скерованим звичайним процесом – у власному темпі та власним шляхом. Завжди допомагайте у той спосіб, про який вас просять.
  • не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка;
  • ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити;
  • будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз;
  • Майте на увазі, що у людини з інвалідністю можуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо. Запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.
  • пам’ятайте, що деякі люди з інвалідністю віддають перевагу дотриманню певних правил чи порядку, наприклад, люди з аутизмом. Тому за можливості погодьте ці певні правила чи порядок;
  • пам’ятайте, що слово «неповносправні» — це опис, а не група людей. Завжди вживайте термін «люди з інвалідністю» чи «особа з інвалідністю».

Вади опорно-рухового апарату.

Після використання кнопки дзвінка виклику до особи з інвалідністю виходить представник суду. Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама. В разі потреби проінформуйте  людину, що ви збираєтесь довезти її. Не торкайтеся  людини  з інвалідністю чи її допоміжних засобів пересування без дозволу. Під час спілкування ваші обличчя мають бути на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Ви повинні або присісти, або сісти поруч на стільці і, якщо йдеться про ознайомлення із документами, мати можливість сидіти поруч за столом.

Вади слуху і мови.

При розмові з нечуючими необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою. Важливо, щоб джерело світла не було за вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.

Необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку/олівець тощо. Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.Не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.

Щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.

Якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою. Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.

Підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.

Під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.

Пильнуйте, щоб джерела світла не було за вами. Не затемнюйте свого обличчя.

Переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкуванні. - Говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.

Якщо спілкуєтеся через сурдоперекладача, звертайтеся безпосередньо до співрозмовника.

З вадами зору.

 Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх:

Описуйте – де ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є не шляху.

У розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї Необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.

При супроводі у приміщенні попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.

Якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтеся читати, попередьте про це.

 Не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис.

 Якщо рухайтеся, то попередьте про це.

Не тягніть за собою. Поясніть чітко – куди потрібно іти.

*Матеріал використано з практично-методичного посібника  «ПОКРАЩЕННЯ РІВНЯ НАВИКІВ СПІЛКУВАННЯ ТА РОБОТИ ПРАЦІВНИКІВ СУДУ ІЗ ЛЮДЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ»